Lehdistötiedote

Eurotrial 2025 -maastoautokilpailu huipentui menestyksekkäästi Raisiossa

Raision moottorirata-alueella kilpailtiin viime viikonloppuna, 19.-20.7.2025, Eurotrial maastoautokilpailu. Kilpailualue kävi Raisiossa jo perjantaina 18.7. kuumana, kun offroadin parhaimmisto valmistautui taisteluun Euroopan mestaruudesta. Innokkaimmat katsojat saapuivat alueelle perjantaina seuraamaan autokuntien testijakson ajoa. Kilpailuviikonlopun polkaisi käyntiin paraati, joka kulki kilpailualueella. Paraatin yhteydessä oli autokuntien esittely.


Lauantaina ja sunnuntaina kilpailtiin luokissa Prototype, Modified, Promodified, Standard, Original ja UTV. Alueella oli 10 jaksoa, joista jokaiselle luokalle oli ennalta määritetty kahdeksan. Kilpailijoita kerääntyi paikalle viidestätoista eri maasta, osa jo maanantaina varikon auettua. Osa kilpailijoista saapuivat vain huolto henkilöstön kanssa, osalla taas suurempi kannustus joukko mukanaan. Varikko alueella majoittui lähes 500 henkeä. Yhteisöllisyys ja iloinen tunnelma oli nähtävissä koko viikon.


Lauantaina 19.7. Eurotrial-kilpailupaikka kuhisi toimitsijoista, autokunnista ja median edustajista – unohtamatta yleisöä, joka loi kilpailun ainutlaatuisen tunnelman. Kilpailu käynnistyi varhain aamulla klo 8.00. Yksi kuljettajista oli Mika Niinimäki, joka ajoi yhdessä apukuljettajansa Jarno Puumalaisen kanssa autolla MBG 500 Suomen tiimissä. Näin Niinimäki kertoi ensimmäisen kilpailupäivän sujumisesta:


Suoritukset ovat menneet ihan hyvin. Yksi oma moka tuli äsken, muuten on mennyt suunnitellusti nappiin. Jatketaan kilpailuviikonloppua hyvillä tunnelmilla. Autossa on ollut pientä häikkää, mutta se ei tunnu haittaavan. Toivotaan, että se kestää huomisen vielä.”


Ajon lisäksi alueella oli paljon nähtävää ja koettavaa yleisölle: ravintola, kahviloita, makkaraa, pehmistä ja metrilakua. Oheistuotteita oli myynnissä Työvaate Niemisen kontilla. 4Wheeling esitteli teltallaan toimintaansa, johon kuuluu sosiaalisen median sisältöjä Offroadista ja maastoautoilusta. Esittelyssä oli heidän kalustoaan sekä heittopeli, josta voitti palkintoja. Infopisteeltä löytyi myös Salhydron sponsoroima onnenpyörä.


Eurotrial 2025 -kilpailu huipentui sunnuntaina 20.7., kun Euroopan mestarit kruunattiin Raision Moottorirata-alueella. Raision kallioinen maasto tarjosi vieraileville autokunnille reilusti haastetta ja vaihtelua. Eurotrial-kilpailu sujui suunnitellusti. Tapahtuman ratamestari Jarko Mäkelä kommentoi kilpailun kulkua seuraavasti:


”Aikataulussa pysyttiin ja radat olivat sopivan haastavia. Kilpailijat ovat antaneet positiivista palautetta radoista. Autoja kaatui ja hajosi, mutta ei liiaksi. Henkilövahingoilta onneksi säästyttiin. Myös yleisöä saapui paikalle mukavasti.”


Turvallisuuspäällikkö Saana Raessuo lisäsi:
”Kuumuudesta huolimatta kilpailun järjestäminen on ollut mukavaa osaavan porukan kanssa.”

Viikonlopun aikana maksavaa yleisöä kävi noin 800, joiden lisäksi mukana olleet alle 12-vuotiaat lapset pääsivät alueelle ilmaiseksi. Paikalle oli laajasti eri kohde- ja ikäryhmiä, niin parin kuukauden ikäisestä jo hieman varttuneempaan katsojaan. Koko päivän ajan oli mukava seurata yleisön hyvää meininkiä sekä innostusta lajia kohtaan.


Raision Urheiluautoilijat kiittävät lämpimästi kaikkia toimitsijoita ja muuta henkilökuntaa – ilman heidän panostaan tapahtuma ei olisi onnistunut. Eurotrial komitean tuki sekä Team Leadereiden tsemppi henki toi oman osansa sujuvan kilpailun toteuttamiseen.


Tulokset ja luokkakohtaiset voittajat:


Original-luokka:
1. Tarmo Sinisalo & Mika Uimonen (Suomi)
2. Jouni Ilomäki & Jonas Fors (Suomi)
3. Kónya János & Takács (Unkari)


Standard-luokka:
1. Hannu Kuivaniemi & Katri Tervala (Suomi)
2. Jani Huhtala & Visa Huhtala (Ruotsi)
3. Jimi Hämäläinen & Saku Juopperi (Suomi)


Modified-luokka:
1. Miika Niinimäki & Jarno Puumalainen (Suomi)
2. Sami Juopperi & Taneli Purhonen (Suomi)
3. Sondre Karstad & Madelen Karstad (Tanska)


Promodified-luokka:
1. Brynjar Eriksen & Peter Skelcher (Norja)
2. Jacky Englemann & Annalena Stoppa (Saksa)
3. Davide Carattoni & Lorenzo Cevenini (San Marino)


Prototype-luokka:
1. Lars Dahl (Ruotsi)
2. Patrick Deleze (Sveitsi)
3. Peter Bekke & Carina Bekke (Tanska)


UTV-luokka:
Ainoana osallistujana tanskalaiset Jan Bertelsen & Lanne Lomholt,
kokonaispistein 149,463.


Maiden välinen pistetilanne:
1. Suomi – 236 pistettä
2. Saksa – 188 pistettä
3. Sveitsi – 161 pistettä
4. Norja – 148 pistettä
5. Ruotsi – 142 pistettä
6. Tanska – 113 pistettä
7. Italia – 58 pistettä
8. Tšekin tasavalta – 54 pistettä
9. Slovakia – 49 pistettä
10.Unkari – 25 pistettä
11. San Marino – 25 pistettä
12.Espanja – 24 pistettä
13.Bulgaria – 23 pistettä
14.Itävalta – 22 pistettä
15.Englanti – 13 pistettä


Tulokset voit katsoa kokonaisuudessaan osoitteesta eurotrial.fi/tulokset.

Teksti: Viivi Nyroos ja Maisa Salminen

Eurotrial 2025 Finland Raisiossa 18.-20.7.2025 -lehdistötiedote

Raision moottorirata-alueella ratkotaan Off Road Trialin Euroopan mestaruuksia 18.-20.7. 2025. Lajin 5 eri luokkaa kisaavat tosissaan useiden Euroopan maiden tiimien voimin voitosta, mutta nämä tiimit eivät unohda huumoria ja leikkimielisyyttä. Kisan järjestää Raision Urheiluautoilijat ry. Kilpailun onnistumiselle on tärkeää yhteistyö yli seurarajojen. Vapaaehtoiset toimitsijat ja järjestävä seura uhraavat tunteja laskematta aikansa ja työpanoksensa kisan hyväksi. Yhteistyötä tehdään myös eri alojen yritysten kanssa.

Suomen Eurotrial-kisoista pidetään kansainvälisesti. Täällä on aiemminkin kisajärjestelyt toimineet hyvin. Aikaisemmin Eurotrial-kilpailu on järjestetty Suomessa kolmesti, joista mainittakoon 2006 Polvijärvellä, Pohjois-Karjalassa ja 2019 Raisiossa, Varsinais-Suomessa. Raision sijainti kilpailupaikkansa on kilpailutiimeille mainio. Sekä Turun että Naantalin satamista on lyhyt ja matka Raision Moottorirata-alueelle. Mukana kilpailussa oli vuonna 2019 16 eri Euroopan maata ja 105 kilpailijaparia. Täydet joukkueet ovat Suomella ja Sveitsillä eli 16 autoa. Vastaavia osallistujalukuja on odotettavissa Eurotrial 2025 –kilpailuunkin.

Kisa alkaa perjantaina 18.7. vapaalla harjoittelulla harjoitusjaksolla. Perjantai on myös mahdollista tutustua kisa-alueeseen, joka on täynnä asiaan liittyviä palveluita ja oheistoimintoja. Lauantai 19.7. ja sunnuntai 20.7. ovat varsinaisia kisapäiviä. Päivälippu (la/su) 15e ja la+su lippu 25 e, alle 12-vuotiaat ilmaiseksi maksavan aikuisen seurassa. Paikoitus on ilmainen.

Kilpailuluokat ja Off Road Trial lajina

Original
Luokan autot ovat vakiokuntoisia maastoautoja, joihin ei juurikaan sallita muutoksia. Panssarointi on suurin sallittu muutos. Näitä ei Suomen kilpailuissa nähdä kilpailijoiden vähyyden takia. Maksimi rengaskoko 825×275 mm. Mud terrain tyyppisellä kuvioinnilla, uran maksimisyvyys 16 mm.

Standard
Rakennetut vakioautot, hieman vapaammat muutokset kuin original luokassa. Renkaan maksimikoko 900mm.

Modified
Luokan autot jo enemmän muuteltuja, mutta ulkonäöltään vielä tuotanto-autojen näköisiä. Kori vapaa vyötärölinjasta ylöspäin, moottori ja vaihteisto vapaat. Renkaat vapaat, maksimi vannekoko 18”.

Promodified
Tämä luokka on jo vapaammin rakenneltava. Tyypillisesti jo putkirunkoinen auto. Moottori, vaihteisto ja akselit vapaat. Täytyy kuitenkin muistuttaa autoa, konepelti, lokasuojat ja koripellit oltava, materiaali kuitenkin vapaa. Renkaan maksimi halkaisija 1000 mm. Kääntöjarrut sallittu.

Prototype
Luokan autoissa lähes kaikki on sallittu. Esimerkiksi 4-pyörä ohjaus ja korin kallistus hydraulisesti. Kiellettyä on runko-ohjaus. Maksimi renkaan halkaisija 1250 mm. Tässä luokassa pääsee toteuttamaan rakentamisen taitoja.

UTV
Ajoneuvon muokkaaminen pääsääntöisesti ei ole sallittu ellei sitä säännöissä erikseen mainita. UTV (Side by Side) on täytettävä valmistajan ehdot ja EU-määräykset.

Lajiesittely

Kilpailuissa on tyypillisesti 4-6 kpl jaksoja, jotka ajetaan yleensä 2 kertaa. Jaksoilla on maksimi suoritusaika 3-5 minuuttia. Jaksolla on 3-5 porttia, jotka on läpäistävä numerojärjestyksessä. Virhepisteitä saa peruuttamisesta, reittimerkkeihin osumisesta tai kaatamisesta, jakson reunanauhaan osumisesta / katkaisemisesta sekä porttien suorittamatta jättämisestä. Portit on merkitty jokaisen luokan omalla värillä ja ne on ajettava merkittyyn kulkusuuntaan. Porttien värit: Original sininen, Standard valkoinen, Modified keltainen, Promodified musta ja Prototype punainen. Jaksoilla on jaksotuomari apulaisineen, jotka täyttävät kilpailijakorttiin kilpailijan suorituksen tapahtumat. Mitä vähemmän pisteitä, sitä parempi suoritus. Kilpailijanumerotarrat autossa kertovat myös ajettavan luokan samoilla väreillä kuin portit. Kahden päivän kilpailujen jälkeen Euroopan mestarit palkitaan sunnuntai-iltana luokittain.

Yhteystiedot ja lehdistö 

Lisätietoja kilpailusta eurotrial2025@gmail.com tai puhelimitse Paula Närvä +358 44 527 3078.

Median akkreditointi kilpailuun samoilla yhteystiedoilla etukäteen.