Eurotrial 2019 Finland Raisiossa 9.-11.8.2019 -lehdistötiedote
Raision moottorirata-alueen sileillä ja pyöreillä kallioilla väännetään tosissaan isojen autojen rattia 9.-11.8. 2019, kun Off Road Trialin Euroopan mestaruuskisat pyörähtävät käyntiin. Lajin 5 eri luokkaa kisaavat useiden Euroopan maiden tiimien voimin voitto tavoitteenaan, mutta leikkimielisyys säilyttäen. Kisan järjestää Raision Urheiluautoilijat ry pääyhteistyöseuransa Mad Moose Racing ry:n kanssa. Mukana järjestelytoimissa ovat myös Harbor Cruisers ry ja Montenegro Off Road Club sekä eri moottoriurheiluseuroja edustavia toimitsijoita. Kilpailun onnistumiselle onkin oleellista se, että vapaaehtoisvoimin toimivat toimitsijat ja järjestävät seurat uhraavat aikansa ja työpanoksensa kisan hyväksi, unohtamatta liikemaailman yhteistyökuvioita ulkomaita myöten.
Eurotrial valikoitui Suomen järjestettäväksi vuodelle 2019 monien pyyntöjen jälkeen. Suomi koetaan upeaksi maaksi, jossa kaikki kisajärjestelyt toimivat hyvin ja kilpailun eteen onkin tehty töitä noin 2 vuoden ajan. Aiemminkin ko. kisa on järjestetty Suomessa jo kahdesti, viimeksi 2006 Polvijärvellä, Pohjois-Karjalassa. Raisio on Euroopasta tuleville helposti saavutettava, kun sekä Turun että Naantalin satamista on lyhyt ja vaivaton matka itse kisapaikalle. Samalla on mainio tilaisuus tutustua Raision kehittyvään moottorirataan, jolle lähivuosina tullaan rakentamaan useita moottoriurheilulajeja palvelevat rataosuudet ja muut infrastruktuurit. Turun seutu tarjoaa myös tiimeille fanijoukkoineen paljon nähtävää ja koettavaa kisaviikon aikana. Mukana kilpailussa on 16 eri Euroopan maata ja 105 kilpailijaparia. Täydet joukkueet ovat Suomella ja Sveitsillä eli 16 autoa.
Kisa alkaa perjantaina 9.8. vapaalla harjoittelulla ja paraatilla, joka suuntaa rata-alueelta Raision ABC:lle ja takaisin radalle. Perjantai on myös ilmaispäivä, jolloin on mahdollista tutustua kisa-alueeseen, joka on täynnä asiaan liittyviä palveluita ja oheistoimintoja. Paraati lähtee liikkeelle klo 19 ja paraatin yhteydessä Raision kaupunginjohtaja Ari Korhonen avaa kilpailun virallisesti. Lauantai 10.8. ja sunnuntai 11.8. varsinaisina kisapäivinä ovat suurelle yleisölle helposti saavutettavia, sillä lippujen hinnat ovat todella kohtuulliset: päivälippu 15e ja koko vkl 25 e, alle 12-vuotiaat ilmaiseksi maksavan aikuisen seurassa. Paikoitus on ilmainen.
Kilpailuluokat ja Off Road Trial lajina:
Original
Luokan autot ovat vakiokuntoisia maastoautoja, joihin ei juurikaan sallita muutoksia. Panssarointi on suurin sallittu muutos. Näitä ei Suomen kilpailuissa nähdä kilpailijoiden vähyyden takia. Maksimi rengaskoko 825x275 mm. Mud terrain tyyppisellä kuvioinnilla, uran maksimisyvyys 16 mm.
Standard
Rakennetut vakioautot, hieman vapaammat muutokset kuin original luokassa. Renkaan maksimikoko 900mm.
Modified
Luokan autot jo enemmän muuteltuja, mutta ulkonäöltään vielä tuotanto-autojen näköisiä. Kori vapaa vyötärölinjasta ylöspäin, moottori ja vaihteisto vapaat. Renkaat vapaat, maksimi vannekoko 18”.
Promodified
on jo vapaammin rakenneltava luokka. Tyypillisesti jo putkirunkoinen auto. Moottori, vaihteisto ja akselit vapaat. Täytyy kuitenkin muistuttaa autoa, konepelti, lokasuojat ja koripellit oltava, materiaali kuitenkin vapaa. Renkaan maksimi halkaisija 1000 mm. Kääntöjarrut sallittu.
Prototype
Luokan autoissa lähes kaikki on sallittu. Esimerkiksi 4-pyörä ohjaus ja korin kallistus hydraulisesti. Kiellettyä on runko-ohjaus. Maksimi renkaan halkaisija 1250 mm. Tässä luokassa pääsee toteuttamaan rakentamisen taitoja.
Lajiesittely:
Kilpailuissa on tyypillisesti 4-6 kpl jaksoja, jotka ajetaan yleensä 2 kertaa. Jaksoilla on maksimi suoritusaika 3-5 minuuttia. Jaksolla on 3-5 porttia, jotka on läpäistävä numerojärjestyksessä. Virhepisteitä saa peruuttamisesta, reittimerkkeihin osumisesta tai kaatamisesta, jakson reunanauhaan osumisesta / katkaisemisesta sekä porttien suorittamatta jättämisestä. Portit on merkitty jokaisen luokan omalla värillä ja ne on ajettava merkittyyn kulkusuuntaan. Porttien värit: Original sininen, Standard valkoinen, Modified keltainen, Promodified musta ja Prototype punainen. Jaksoilla on jaksotuomari apulaisineen, jotka täyttävät kilpailijakorttiin kilpailijan suorituksen tapahtumat. Mitä vähemmän pisteitä, sitä parempi suoritus. Kilpailijanumerotarrat autossa kertovat myös ajettavan luokan samoilla väreillä kuin portit. Kahden päivän kilpailujen jälkeen Euroopan mestarit palkitaan sunnuntai-iltana luokittain.
Lisätietoja kilpailusta antaa Eurotrial 2019 Pr ja markkinointitiimi: Satu Lautkankare ja Paula Närvä, marketing@eurotrial.fi tai 0405818846. Median akkreditointi kilpailuun samoilla yhteystiedoilla etukäteen.